ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش میدانی «ایران» از بررسی و تشخیص نمونه های آزمایشگاهی کرونا در انستیتو پاستور
کرونا زیر ذرهبین محققان ایرانی
فریبا خاناحمدی
خبرنگار
عبدالحسین میرزا فرمانفرما مؤسس انستیتو پاستور ایران؛ از درون قاب عکسی که از دیوار آویخته شده چشم به محققان و متخصصانی دوخته که با دقت در حال آزمایش تستهایی هستند که به جان مردم بسته است. انستیتو پاستور ایران دقیقاً 100 سال پیش بعد از شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در سراسر جهان در تهران تأسیس شد تا محققان نسخه شفابخشی برای بیماران بیابند. حالا در یکصدمین سالگرد تأسیس آن، این مؤسسه تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی درگیر اپیدمی ویروس کرونا شده است.99 سال از آخرین درگیری انستیتو پاستور با بیماری همه گیر آنفلوانزای اسپانیایی و وبا در ایران میگذرد. از اسفندماه سال گذشته آزمایشگاههای انستیتو پاستور شلوغتر از همه سال ها و دهههای پیش شده است، هر ساعت نمونههای مختلفی از بیمارستانهای تهران و حتی شهرهای دیگر به دست محققان میرسد که بررسی شوند تا کدام نمونه مبتلا به ویروس کروناست.
تشخیص ویروس کرونا در سه اتاقک چند متری که انتهای سالن آزمایشگاه کرونا قرار دارد، صورت میگیرد. این آزمایشگاه اواخر بهمن ماه سال گذشته پس از تأیید نمونههایی که از دانشگاه تهران و چند بیمارستان قم به انستیتو پاستور ارسال شده بود، راهاندازی شد. آن روزها محققان و متخصصان این مجموعه شب و روزشان را اینجا میگذراندند تا پاسخگوی حجم زیادی از نمونههای ارسال شده از سراسر کشور باشند. بررسی تستها از روزی 100 نمونه آغاز شد و در عرض چند روز به 2 هزار نمونه در شبانهروز رسید!
اما اگر بخواهید بدانید نمونهها پس از ارسال به آزمایشگاه کرونای انستیتو پاستور که جزو 38 انستیتوی معتبر جهان است چگونه بررسی و تشخیص داده میشوند، این گزارش را بخوانید.
اتاق استخراج ویروس
حضور ما بدون روپوش در محوطه تو در توی انستیتو پاستور توجه آدمهایی را که سراپا سفید یا آبیپوش هستند به خود جلب میکند. اینجا قلب آزمایشگاههای تشخیص ویروس کرونا در کشور است که از بهمن ماه تاکنون هیچ روز خلوت و بیدغدغهای به خود ندیده است. سالن و اتاقها پر است از دستگاههای تخصصی، سانتریفیوژ و یخچالهای کوچک و بزرگ مخصوص نگهداری نمونهها. جایی که با نمونههای ترشحات بزاق و بینی، کدهای بیماران مبتلا به کووید-19 را شناسایی میکنند. صفر تا صد کارشان هم با دانش و فناوری داخلی است.
فضای آزمایشگاه کرونا و نوع پوشش محققان و سطح بالای مراقبتهای بهداشتی و امنیتی برای ورود به اتاقکهای استخراج ویروس و پی سی آر شبیه به فیلمهای علمی و تخیلی است. به جز محققان کسی اجازه ورود به اتاقهای استریلیزه را ندارد. عملیات کشت ویروس و پی سی آر را از پشت دو لایه ضخیم شیشه باید دید. محققانی هم که داخل اتاقک استخراج ویروس هستند از نوک پا تا سرشان لباسهای محافظتی پوشیدهاند. دو نفر داخل اتاقک استخراج، کار این بخش را برعهده دارند. یک نفر نمونههای تازهوارد را داخل پلیت (ظروف آزمایشگاهی) میریزد و نفر دوم دستگاه را شارژ میکند. بعد از آنکه نمونهها داخل پلیت استخراج ریخته شد، پلیت داخل دستگاه ریخته میشود و محلول مورد نظر را کنارش میگذارند و دستگاه شروع به فعالیت میکند و بعد از چند ساعت «آر ان ای» ویروس استخراج میشود. نمونههای بیماران داخل میکروتیوپهایی که از دانشگاههای علوم پزشکی یا بیمارستانها و حتی آزمایشگاههای دیگر به انستیتو پاستور ارسال میشوند بدون هیچ معطلی به آزمایشگاه کرونا تحویل داده میشود. ابتدا برای هر نمونه یک کد تعریف میشود و پس از آن نمونهها به اتاق استخراج میرود. روی شیشه اتاقی که بالایش نوشته شده «اتاق استخراج» علامت اخطار چسباندهاند که ورود بدون ماسک، دستکش، شیلد، گان و روپوش کفش ممنوع است. مسئول پذیرش، نمونههای بیماران را تحویل یکی از دو متخصصی که داخل اتاق هستند میدهد.
یکی از کارشناسان آزمایشگاه کرونا درباره عملیات اتاق استخراج میگوید: «نمونههایی که هر روز از مراکز درمان برایمان میآید ابتدا تحویل اتاق استخراج داده میشود. در این اتاقک ژنوم (ساختار) ویروس داخل دستگاه سانتریفیوژ استخراج میشود و بعد از آنکه «آر ان ای» ویروس استخراج شد در ادامه نمونه باید به اتاق پاک (اتاق انجام واکنش) تحویل داده شود.»
متخصصانی که در این اتاق هستند با دقت بالا نمونهها را با استفاده از ابزاری خاص وارد محفظههای بسیار کوچک پلاستیکی به نام میکروتیوپ میکنند و سپس داخل دستگاهی مخصوص میگذارند. در این اتاقک همانند دو اتاقک بعدی که برایتان خواهیم گفت همه هوش و حواس باید در خدمت نمونهها و مراحل حساس آزمایش باشد.
اتاق پاک
نمونهها پس از اینکه چند ساعتی را در اتاق استخراج و زیر دست متخصصان تا تعیین ساختار مولکولی میگذرانند، بعد از آن با تشخیص ژنومی باید برای ارزیابی به بخش دیگری بروند به اسم master mix unit یا همان اتاق پاک. به گفته دکتر توکلی؛ کسی جز متصدیان این بخش حق ورود به آنجا را ندارد چراکه این بخش دارای حساسیت زیادی است و نباید هیچ آلودگی به آن راه پیدا کند وگرنه تشخیص و بررسی نمونهها تقریباً ناممکن میشود. او روپوش مخصوصش را میپوشد، دستکش لاتکس به دست میکند و محلولهای مخصوص را از داخل یخچال کوچکی بیرون میآورد. هر کیتی که برای واکنش «پی سی آر» استفاده میشود، دارای دستورالعمل خاصی است و طبق همین دستورالعملها متصدیان محلولهای واکنش پی سی آر را با هم ترکیب میکنند و سپس این محلولها را داخل میکروتیوپ ریخته و داخل دستگاه میگذارند که در پایان این مرحله مخلوط اولیه برای پی سی آر آماده میشود. این مرحله از کار زمان زیادی نمیبرد اما حساسیت بالایی دارد. در اتاقک انجام واکنش، مخلوط اولیه «انجام واکنش» به دست میآید و سپس مخلوط و ژنوم استخراج شده تحویل اتاق پی سی آر میشود.
اتاق pcr
نمونههایی که استخراج شده در اتاق پی سی آر به مخلوط واکنش اضافه شده و داخل دستگاه گذاشته میشود تا پی سی آر انجام شود.
دکتر توکلی درباره این مرحله میگوید: «بعد از مخلوط شدن محلول «پی سی آر» و نمونه در میکروتیوپ توسط دستگاه، نمونهها داخل بلاکها (سبد مخصوص نمونهها) چیده میشوند و بخش پایانی کار یعنی بررسی pcr نمونهها آغاز میشود.این مرحله باید با دقت انجام شود تا نمونههای بیماران با هم جابه جا نشوند.در این مرحله واکنش نمونههای بیماران به محلولها از سوی دستگاه بررسی میشود. سپس نوبت آنالیز نمونهها میرسد که تست پی سی آر کدام نمونهها مثبت و کدام نمونهها منفی است.» باید گفت پروسه ارسال نمونههای تست کرونا به انستیتو پاستور تا بررسی و آزمایش و اعلام نظر متخصصان این مجموعه کمتر از 24 ساعت زمان میبرد و با توجه به حجم فوقالعاده زیادی که در ارسال نمونهها به این مجموعه است، این پاسخگوییها در کمترین زمان ممکن صورت میگیرد.
انستیتو پاستور آمادگی لازم برای شناسایی ویروس کرونا را داشت
دکتر مصطفی صالح وزیری، استاد ویروس شناسی و مسئول مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور از روزهای پیش از کرونا تا شناسایی این ویروس در کشور میگوید: ما موارد مشکوک کرونا را در اواخر بهمنماه، شناسایی کردیم. در آن دوره به طور 24 ساعته آزمایشگاههای ما موارد مشکوک را بررسی میکردند. البته باید بگویم پیش از بهمنماه، تست اختصاصی برای شناسایی ویروس کرونا را پیدا کرده بودیم. پس از انتشار خبر تشخیص ویروس کرونا در انستیتو پاستور، سیلی از نمونههای مشکوک به ویروس کرونا به انستیتو پاستور روانه شد و حتی آن اوایل برخی از شهروندان برای انجام تست کرونا مراجعه حضوری میکردند و شبها صفهای طویلی از بیماران جلوی انستیتو پاستور شکل میگرفت چراکه با خبر شیوع کرونا موجی از دلهره و نگرانی جامعه را به تسخیر خود درآورده بود و باید گفت که مسئولان کشوری، دستاندرکاران حوزه سلامت و مردم از ورود این ویروس غافلگیر شده بودند. صالح وزیری میافزاید: «بلافاصله پس از آنکه خبر شیوع ویروس کرونا در ووهان چین رسانهای شد، آزمایشگاه کرونای انستیتو پاستور شکل گرفت. تیمهای ما در آن برهه بلافاصله ظرفیت آزمایشگاه را گسترش دادند و چند آزمایشگاه ما تبدیل به آزمایشگاه بررسی تستهای کرونا شد، حتی مهدکودکی که داخل مجموعه قرار داشت و از آن استفادهای نمیشد برای آزمایشگاه تست کرونا به آزمایشگاههای دیگر اضافه کردیم.»
وی میگوید: «راهاندازی شبکه سراسری آزمایشگاهی در کشور کمی از حجم کار ما کاست. در همان ابتدا آزمایشگاههای دانشگاه تهران، اراک و بیمارستان مسیح دانشوری به این شبکه اضافه شدند. در ادامه آزمایشگاه 14 دانشگاه علوم پزشکی به بخش کرونا تجهیز شدند و در نهایت 170 آزمایشگاهی که قادر بودند آزمایشهای مولکولی انجام بدهند به این شبکه متصل شدند. ما این امکان را برای آزمایشگاههای دیگر فراهم کردیم که اگر در برههای به هر دلیلی با مشکلی روبهرو شدند ما به عنوان آزمایشگاه پشتیبان کمکشان کنیم که گام مهمی در این زنجیره آزمایشگاهی بشمار میرود. در این ارتباط پنلهای ارزیابی برای آزمایشگاهها طراحی کردیم تا صحت عملکردشان را بررسی کنیم.» حالا با تمام این اوصاف می توان گفت عبدالحسین فرمانفرماییان، واقف انستیتو پاستور ایران احساس رضایت میکند از کاری که 100 سال پیش برای مردمش انجام داده است. اگر میشد حتماً توی قاب قدیمیاش لبخندی از روی رضایت به محققان ایرانی میزد.
آماده باش برای پاییز سخت
رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به اینکه آیا انستیتو پاستور آماده مواجهه با بحران کرونا بود، به «ایران» میگوید: «ما هفته آخر بهمن ماه به آمادگی کامل در رابطه با شناسایی ویروس دست پیدا کردیم. دغدغه ما در آن ابتدا امکان انجام تست در سراسر کشور بود که چطور میتوانیم این امکان را فراهم کنیم چراکه دانشگاههای علوم پزشکی کشور آمادگی لازم را در این زمینه نداشتند. در اسفند و فروردین ماه بسیاری از نمونهها از سراسر کشور برایمان ارسال میشد و ساعت و شب و روز برایمان معنی نداشت و باید در کمترین زمان پاسخگوی حجم زیادی از نمونههای ارسالی بودیم.»
دکتر علیرضا بیگلری میگوید: «سال گذشته دغدغه دیگری هم داشتیم و آن تأمین کیت بود. در اوج تحریم امکان خرید کیت نبود و به کیتهای اهدایی از سوی سازمان بهداشت جهانی و چند کشور دیگر محدود بودیم. بعد از فراهم شدن کیت و رفع شدن دغدغهها در حال حاضر برای شناسایی ویروس کووید19 در نمونهها از دو ژن استفاده میکنیم. در این مسیر شرکتهای داخلی برای تهیه کیتهای مناسب کمکمان کردند و با فراهم شدن کیت در این زمینه به آرامش و قوت قلب رسیدهایم.»
وی در پایان میگوید: مطمئناً پاییز امسال پاییز ویژهای خواهد بود و ما باید به آمادگی لازم در این زمینه دست پیدا کنیم. از الان برای پاییز به دنبال راهکارهایی هستیم تا روشی را برای تشخیص آنفلوانزا، بیماریهای تنفسی حاد و کرونا از یکدیگر داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش:
بازگشایی مدارس به جز مناطق قرمز حضوری است
وزیر آموزش و پرورش گفت: روز آغاز سال تحصیلی شنبه پانزدهم شهریور ماه است.تصمیم گرفتهایم که همه مدارس بهصورت حضوری دایر باشند مگر منطقهای که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود قرمز است که این مدارس اجازه بازگشایی ندارند. وضعیت مناطق تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس بهخانوادهها اطلاع داده میشود. محسن حاجی میرزایی در نشست خبری با اشاره به وضعیت متفاوت این سال تحصیلی اعلام کرد: هیچ دانشآموزی نباید از تحصیل محروم شود. متعهد هستیم آموزش را به همه دانشآموزان صرف نظر از موقعیتها و میزان دسترسی که دارند ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. در تمام دنیا اصل بر آموزشهای حضوری است زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که مدارس تعطیل شد و معلمان، دانشآموزان خود را میشناختند گفت: اما امسال اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار و آشنایی بین معلمان و دانشآموزان ایجاد شود.
حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانوادهها نیز اشاره کرد و گفت: سالهای قبل خانوادهها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه میسپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست میکنیم خانوادهها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مدارس گفتهایم برنامههای آموزشی را با خانوادهها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که میخواهند چه کنند. وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد افزود: مدرسه تلویزیونی میتواند همه خانهها را به مدرسه تبدیل کند. محتوای همه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کردهایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری میشود و هم در اختیار خانوادهها و معلمان و دانشآموزان قرار میگیرد و روز پنجشنبه شبکه شاد با ظرفیتهای جدید رونمایی خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس گفت: ما روشهای تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاسها حضوری برگزار میشوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونهای باشد که فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروهبندی کنیم. برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، دانشآموزان گروهبندی میشوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروههای مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاماً حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل میشود. امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانشآموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.
۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس میکنند
حاجی میرزایی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور بهصورت غیرحضوری خواهد بود، اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که دانشآموزان شان کمتر از ۵۰ دانشآموز است و میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاسها طبق روال عادی برقرار است. وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزشها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانشآموزان بهگونهای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاسها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندیهای متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکلها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد ،گفت: برنامهریزیهای جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیمگیری و فعالیت آموزشی را آغاز میکنند. حاجی میرزایی درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانشآموزان بیش از حدی باشد که فاصلهگذاری ممکن نباشد باید گروهبندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه میشود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بستههای یادگیری و ارتباط با معلم،آموزش را دنبال خواهیم کرد.
حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد ملی مقابله با کرونا دادیم. کمیتهای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمگیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.البته تلاش میکنیم هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم.
برش
کلاسهای درس مدارس تهران غیرحضوری است
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که بازگشایی مدارس پایتخت از پانزدهم شهریورماه به علت وضعیت قرمز تهران به لحاظ کرونا، کاملاً غیرحضوری خواهد بود. مسعود ثقفی، درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در پایتخت از پانزدهم شهریورماه به ایسنا، اظهار کرد: اولویت ما برگزاری کلاسها به صورت حضوری است، اما از آنجا که طبق اعلام ستاد کرونا، تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و پیش از این نیز اعلام شده است فعلاً دانشآموزان را به صورت غیرحضوری پذیرا خواهیم بود.
وی افزود: البته مدارس دایر هستند و همکاران به مدرسه میروند اما فعلاً حضور دانشآموزان را نخواهیم داشت. سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره حضور کلاس اولیها در مدرسه گفت: از آنجا که برقراری ارتباط عاطفی و شناخت معلم از دانشآموز بسیار مهم است اعلام کردیم بچههای کلاس اول و دومی با هماهنگی مدرسه در دوهفته اول، چندساعتی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدرسه حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که مدارس تعطیل شد و معلمان، دانشآموزان خود را میشناختند گفت: اما امسال اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار و آشنایی بین معلمان و دانشآموزان ایجاد شود.
حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانوادهها نیز اشاره کرد و گفت: سالهای قبل خانوادهها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه میسپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست میکنیم خانوادهها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مدارس گفتهایم برنامههای آموزشی را با خانوادهها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که میخواهند چه کنند. وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد افزود: مدرسه تلویزیونی میتواند همه خانهها را به مدرسه تبدیل کند. محتوای همه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کردهایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری میشود و هم در اختیار خانوادهها و معلمان و دانشآموزان قرار میگیرد و روز پنجشنبه شبکه شاد با ظرفیتهای جدید رونمایی خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس گفت: ما روشهای تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاسها حضوری برگزار میشوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونهای باشد که فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروهبندی کنیم. برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، دانشآموزان گروهبندی میشوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروههای مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاماً حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل میشود. امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانشآموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.
۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس میکنند
حاجی میرزایی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور بهصورت غیرحضوری خواهد بود، اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که دانشآموزان شان کمتر از ۵۰ دانشآموز است و میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاسها طبق روال عادی برقرار است. وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزشها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانشآموزان بهگونهای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاسها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندیهای متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکلها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد ،گفت: برنامهریزیهای جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیمگیری و فعالیت آموزشی را آغاز میکنند. حاجی میرزایی درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانشآموزان بیش از حدی باشد که فاصلهگذاری ممکن نباشد باید گروهبندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه میشود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بستههای یادگیری و ارتباط با معلم،آموزش را دنبال خواهیم کرد.
حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد ملی مقابله با کرونا دادیم. کمیتهای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمگیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.البته تلاش میکنیم هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم.
برش
کلاسهای درس مدارس تهران غیرحضوری است
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که بازگشایی مدارس پایتخت از پانزدهم شهریورماه به علت وضعیت قرمز تهران به لحاظ کرونا، کاملاً غیرحضوری خواهد بود. مسعود ثقفی، درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در پایتخت از پانزدهم شهریورماه به ایسنا، اظهار کرد: اولویت ما برگزاری کلاسها به صورت حضوری است، اما از آنجا که طبق اعلام ستاد کرونا، تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و پیش از این نیز اعلام شده است فعلاً دانشآموزان را به صورت غیرحضوری پذیرا خواهیم بود.
وی افزود: البته مدارس دایر هستند و همکاران به مدرسه میروند اما فعلاً حضور دانشآموزان را نخواهیم داشت. سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره حضور کلاس اولیها در مدرسه گفت: از آنجا که برقراری ارتباط عاطفی و شناخت معلم از دانشآموز بسیار مهم است اعلام کردیم بچههای کلاس اول و دومی با هماهنگی مدرسه در دوهفته اول، چندساعتی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدرسه حضور پیدا کنند.
تعطیلی پروتکلها ؛ لزوم ورود جدی نهادهای قانونی
ادامه از صفحه اول / بهتدریج ما شاهد طرح مفهوم خستگی کادر درمان هستیم. هرچه آنها در درمان میکوشند، بیتوجهی و تنبلی جامعه در رعایت دستورات بهداشتی، بیماران بیشتری را روانه بیمارستانها میکند. به نظر میرسد بیتوجهی و شاید تنبلی فراگیر در رعایت دستورات بهداشتی علیه کرونا، را نمیتوان به قشر خاصی (مذهبیها، یا اهل سفر به شمال و یا فقر و...) نسبت داد. تقریباً در همه اقشار جامعه ما، این مسأله جدی نگرفتن دستورالعملها وجود دارد. از اینرو میتوان سه راه را پیشنهاد کرد: 1- تلاش همهجانبه رسانههای رسمی و غیررسمی برای فرهنگسازی در این راستا؛ 2- بهواسطه خستگی مفرط کادر درمان، نمیتوان از رها کردن وضع موجود برای آنکه ایمنی جمعی شاید بتواند جلوی این بیماری را بگیرد (تهدیدی که گاهی کادر درمان مطرح میکنند) غافل شد؛ 3- و راه حل سوم، ورود جدی نهادهای قانونی برای کنترل و تنبیه کسانی که مراعات نمیکنند و همچنین ارائه تسهیلات مناسب برای حداقلهای پروتکلها برای مردم. به نظر میرسد در شرایط فعلی اگر ترکیبی از راه اول و سوم را نداشته باشیم؛ بیماری کرونا و هزینههای ناشی از آن، به شکافهای اجتماعی و تضادهای درون جامعه دامن خواهد زد و خودش زمینهساز بحرانهای ثانویهای ناشی از بحران کرونا و سوءمدیریت آن خواهد شد. باید بطور جدی و گاه با شدت عمل، وارد مدیریت بحران شد.
جمشید انصاری: تولید قانون را کند و نظارت و اجرا را بیشتر کنیم
ادامه ازصفحه 3
غیر از کارکنان، در نظام اداری ما حقوق مدیران چه میزان است و فاصله آن با متوسط حقوق دیگر کارکنان چقدر است؟
در نظام پرداخت دولت ما دو نوع پرداخت داریم، پرداختهای مستمر که شامل حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی است و مزایای غیرمستمر مانند اضافه کاری و کارانه که متناسب با کارکرد قابل پرداخت است. در خصوص حقوق و مزایای مستمر که پرداخت مستمر ماهانه را شامل می شود و قابل بررسی و مقایسه است، طبعاً کسی که مدیر میشود، متناسب با سطح مدیریت خود فوقالعادهای بهنام فوقالعاده مدیریت دریافت میکند و یک کارشناس چنین فوقالعادهای دریافت نمیکند. در کنار این، براساس مواد قانونی، در برخی فوقالعادهها نیز برای سطوح مدیریت امتیاز بیشتری تعلق میگیرد تا برای کارشناسان. در نتیجه حقوق و فوقالعادههای مندرج در احکام کارگزینی مدیران با کارکنان عادی و کارشناسان تفاوت دارد و این یک روال پذیرفته شده در همه نظامهای پرداخت، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی است. در نیروهای مسلح هم کسانی که درجه سرداری و امیری دارند با کسانی که افسر ارشد یا افسر جزء یا درجه دار هستند دریافتیهای متفاوت دارند. درجهبندی نظام اداری نیز شامل کارمند عادی، کارشناس، رئیس اداره و رئیس گروه یا مدیر پایه، مدیرکل و مدیر ارشد است. معمولاً مسئولیتهای مدیران هم به گونهای است که اگر کارمندان 8 ساعت کار موظفی دارند و تعدادی از آنان یک یا دو ساعت اضافه کار میکنند، مدیران ما بین 10 تا 12 ساعت در روز کار میکنند. طبعاً پرداختیهای غیر مستمر آنان نیز متفاوت میشود. در نتیجه مجموعه دریافتی که متشکل است از پرداختهای مستمر و پرداختهای غیرمستمر، در مدیران بیشتر است تا کارشناسان یا کارکنان عادی.
میزان آن چقدر است؟
براساس اطلاعاتی که من برای سال 1399 در اختیار دارم، میتوانم به این نکته اشاره کنم که متوسط حقوق کارکنان دولت 5 میلیون و 470 هزار تومان است و متوسط حقوق کارشناس و همتراز آنها (کارشناسان کسانی هستند که با مدرک لیسانس در نظام اداری کار میکنند) نزدیک به 6 میلیون تومان میباشد. سطح بعدی رئیس اداره، رئیس گروه و همتراز آنان (مدیران پایه) هستند که متوسط حقوق آنان 7 میلیون و 200 هزار تومان است، یعنی 20 درصد از کارشناس بیشتر میگیرند. بالاتر از مدیران پایه، معاون مدیرکل و همتراز معاون مدیرکل هستند که متوسط دریافتی آنان حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان است، یعنی حدود 15 درصد بیشتر از سطح قبلی حقوق میگیرند. در مرحله بعد به مدیرکل و همتراز مدیرکل میرسیم که حدود 5 درصد اضافهتر از سطح قبل حقوق میگیرند، یعنی 8 میلیون و 700 هزار تومان. معاون سازمان و همتراز آن نیز که سطح مدیران ارشد هستند 9 میلیون تومان حقوق میگیرد که این بیانگر اضافه شدن بیش از حدود 300 هزار تومان یعنی 3 تا 4 درصد نسبت به سطح قبلی است. یعنی اکنون بالاترین حقوقی که در نظام مدیریت، غیر از مقامات، دریافت میکنند از این قرار است. بنابراین پرداختی به کارشناسان دولت، از 6 میلیون تومان آغاز شده و در بالاترین سطح مدیران ارشد به 9 میلیون تومان ختم میشود. به عبارت دیگر تفاوت پرداختها برای 5رده مدیریتی نزدیک از 20 تا 50 درصد بیشتر از سطح کارشناسی است.
اشاره کردید که پرداخت حقوق و دستمزد در همه ارکان کشور باید به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسد. آیا این نظام سلسله مراتبی پرداخت حقوق در دستگاههای خارج از دولت هم اجرا میشود یا خیر؟
تعدادی از دستگاهها مقررات خاص خود را دارند، اما وقتی تقاضایی برای افزایش حقوق به شورای حقوق و دستمزد ارائه میدهند، در شورا وضعیت آنان بررسی میشود. تصمیم ما در این موارد مبتنی بر تبصره 3 ماده 29 برنامه ششم توسعه است که مضمون آن به این صورت است «دولت مکلف است نظام پرداخت کارکنان در دستگاههای مختلف را به گونهای ساماندهی کند که دریافتی کارکنان در مشاغل مشابه و شرایط مشابه، بیش از 20 درصد تفاوت نداشته باشد.» یعنی یک کارشناس در یک دستگاه که مقررات خاص دارد با کارشناس در دستگاه دیگری که از مقررات عمومی تبعیت میکند، حداکثر میتواند 20 درصد تفاوت دریافتی و حقوق داشته باشد و بیشتر از آن اعمال نمیشود.
پس چرا مثلاً کارکنان وزارت آموزش و پرورش میگویند وضع کارکنان وزارت نیرو یا نفت بهتر از ما است چون این وزارتخانهها درآمد دارند؟
ما در نظام اداری کشور مجموعه شرکتهای دولتی را هم داریم. از 2 میلیون و 220 هزار کارمند دولت، نزدیک به 500 هزار نفر آنان در شرکتهای دولتی کار میکنند و یک میلیون و 700 هزار نفر در دستگاههای حاکمیتی. کارکنان شرکتهای دولتی جزو همان کسانی هستند که 20 درصد تفاوت را شامل میشوند و مقررات شرکتهای دولتی از گذشته دور، یعنی از سال 54 متفاوت بوده است. اما امروز مکلف هستیم اگر هم تفاوتها زیاد است، آن را کاهش دهیم.
بحثی در شبکههای اجتماعی مطرح شد مبنی بر اینکه از 12 هزار میلیارد تومانی که قرار شد در دوره کرونا به نظام بهداشت و درمان ما پرداخت شود، سهم کارانه و بخشی که به پرستاران میرسد، بسیار کمتر از سهمی است که به پزشکان تعلق میگیرد. هرچند پزشکان هم در این مدت زحمات زیادی کشیده و شهدایی دادهاند، اما در زمینه پرداختها، آیا آن را متوازن میدانید؟
این مسأله به نظام پرداخت برنمیگردد. افزایش 50 درصدی مورد اشاره، در همان زمان که برای کارکنان دولت اعمال شد، برای کارکنان وزارت بهداشت و درمان، اعم از کادر درمانی و بهداشتی هم اعمال شد. دریافتی آنان حتی کمی بیشتر از متوسطهایی قرار دارد که اشاره کردم. اما کارکنان وزارت بهداشت و درمان، متناسب با کارشان دریافتی غیرمستمری دارند که به آن کارانه میگویند که برای پرداخت آن نیز از گذشته مقررات خاصی وجود داشته است. بنابراین، آنچه شما اشاره کردید، مسألهای است که درون وزارت بهداشت و درمان تصمیمگیری میشود و به نظام پرداخت عمومی دولت ارتباطی ندارد. البته همکاران ما در کادر درمان دو تقاضا دارند؛ نخست این است که تعدیلی در این پرداختها ایجاد شود که خود وزارت بهداشت باید رأساً در این باره بررسیهای لازم را انجام دهد. اما از پرداخت نشدن برخی از پرداختهای قانونی هم گله دارند، مثلاً اینکه اضافه کار آنان پرداخت نشده است. این امر یک بحث بودجهای است. اکنون در برخی از دستگاههای اجرایی نیز شاید کارکنان اضافه کار خود را دریافت نکرده باشند که همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه قول دادهاند مسأله را پیگیری و کمک کنند. البته اشاره کنم که در وزارت بهداشت، برخی از این پرداختها از طریق درآمدهای بیمارستانی انجام میشود. متأسفانه به خاطر کرونا و کاهش مراجعات درمانی دیگر، درآمدهای مراکز درمانی کم شده است و از سوی دیگر هزینههای کرونا بالا است و درعین حال، بیماران کرونایی هم رایگان پذیرش میشوند. این دو عامل باعث شده دانشگاههای علوم پزشکی از نظر منابعی که سال گذشته در اختیار داشتند و از این محل پرداختها را انجام میدادند، با مشکل مواجه شوند. آقای دکتر نوبخت اعلام کردهاند سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد تا زمانی که درآمدهای دانشگاههای به نقطه مطلوب برسد، دولت منابعی را تأمین کند تا بعداً با درآمدهای حاصله از سوی دانشگاهها علوم پزشکی جبران شود. این بحث بودجهای است و امیدواریم حل شود و همکاران ما که زحمت بسیاری هم میکشند، مزد زحمات خود را دریافت کنند.
در سالجاری استخدام پرستاران به چه صورت خواهد بود؟
ما در سال گذشته مجوز استخدام 10 هزار نیرو را برای وزارت بهداشت و درمان صادر کردیم که تعداد قابل توجهی از آن برای شغل پرستاری اختصاص یافت. امسال هم 10 هزار نیروی جدید بهصورت پیمانی استخدام خواهند شد که توزیع آن در مشاغل پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی و دیگر تخصصها برعهده وزارت بهداشت و درمان است. در کنار این، یک استخدام قرارداد کارمعین هم هست که تعداد آن نیز 2 هزار و 280 نفر را شامل میشود که مجموع اینها، یعنی استخدام 12 هزار و 280 نیروی جدید در سالجاری. خوشبختانه با پیشنهاد ما و وزارت بهداشت و درمان، ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب کرد عزیزانی که در مقابله مستقیم با کرونا کار میکنند، اعم از نیروهای شرکتی یا قرارداد کار معین، اولویت در استخدامها داشته باشند. در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، این اولویت را قائل شدیم که این بخش از کارکنان و افرادی که طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان را میگذرانند بتوانند برای هر یک ماه خدمت در مقابله با بیماری کرونا از
2 درصد امتیاز بیشتر در آزمونهای استخدامی پیمانی و قرارداد کار معین
برخوردار شوند.
غیر از کارکنان، در نظام اداری ما حقوق مدیران چه میزان است و فاصله آن با متوسط حقوق دیگر کارکنان چقدر است؟
در نظام پرداخت دولت ما دو نوع پرداخت داریم، پرداختهای مستمر که شامل حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی است و مزایای غیرمستمر مانند اضافه کاری و کارانه که متناسب با کارکرد قابل پرداخت است. در خصوص حقوق و مزایای مستمر که پرداخت مستمر ماهانه را شامل می شود و قابل بررسی و مقایسه است، طبعاً کسی که مدیر میشود، متناسب با سطح مدیریت خود فوقالعادهای بهنام فوقالعاده مدیریت دریافت میکند و یک کارشناس چنین فوقالعادهای دریافت نمیکند. در کنار این، براساس مواد قانونی، در برخی فوقالعادهها نیز برای سطوح مدیریت امتیاز بیشتری تعلق میگیرد تا برای کارشناسان. در نتیجه حقوق و فوقالعادههای مندرج در احکام کارگزینی مدیران با کارکنان عادی و کارشناسان تفاوت دارد و این یک روال پذیرفته شده در همه نظامهای پرداخت، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی است. در نیروهای مسلح هم کسانی که درجه سرداری و امیری دارند با کسانی که افسر ارشد یا افسر جزء یا درجه دار هستند دریافتیهای متفاوت دارند. درجهبندی نظام اداری نیز شامل کارمند عادی، کارشناس، رئیس اداره و رئیس گروه یا مدیر پایه، مدیرکل و مدیر ارشد است. معمولاً مسئولیتهای مدیران هم به گونهای است که اگر کارمندان 8 ساعت کار موظفی دارند و تعدادی از آنان یک یا دو ساعت اضافه کار میکنند، مدیران ما بین 10 تا 12 ساعت در روز کار میکنند. طبعاً پرداختیهای غیر مستمر آنان نیز متفاوت میشود. در نتیجه مجموعه دریافتی که متشکل است از پرداختهای مستمر و پرداختهای غیرمستمر، در مدیران بیشتر است تا کارشناسان یا کارکنان عادی.
میزان آن چقدر است؟
براساس اطلاعاتی که من برای سال 1399 در اختیار دارم، میتوانم به این نکته اشاره کنم که متوسط حقوق کارکنان دولت 5 میلیون و 470 هزار تومان است و متوسط حقوق کارشناس و همتراز آنها (کارشناسان کسانی هستند که با مدرک لیسانس در نظام اداری کار میکنند) نزدیک به 6 میلیون تومان میباشد. سطح بعدی رئیس اداره، رئیس گروه و همتراز آنان (مدیران پایه) هستند که متوسط حقوق آنان 7 میلیون و 200 هزار تومان است، یعنی 20 درصد از کارشناس بیشتر میگیرند. بالاتر از مدیران پایه، معاون مدیرکل و همتراز معاون مدیرکل هستند که متوسط دریافتی آنان حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان است، یعنی حدود 15 درصد بیشتر از سطح قبلی حقوق میگیرند. در مرحله بعد به مدیرکل و همتراز مدیرکل میرسیم که حدود 5 درصد اضافهتر از سطح قبل حقوق میگیرند، یعنی 8 میلیون و 700 هزار تومان. معاون سازمان و همتراز آن نیز که سطح مدیران ارشد هستند 9 میلیون تومان حقوق میگیرد که این بیانگر اضافه شدن بیش از حدود 300 هزار تومان یعنی 3 تا 4 درصد نسبت به سطح قبلی است. یعنی اکنون بالاترین حقوقی که در نظام مدیریت، غیر از مقامات، دریافت میکنند از این قرار است. بنابراین پرداختی به کارشناسان دولت، از 6 میلیون تومان آغاز شده و در بالاترین سطح مدیران ارشد به 9 میلیون تومان ختم میشود. به عبارت دیگر تفاوت پرداختها برای 5رده مدیریتی نزدیک از 20 تا 50 درصد بیشتر از سطح کارشناسی است.
اشاره کردید که پرداخت حقوق و دستمزد در همه ارکان کشور باید به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسد. آیا این نظام سلسله مراتبی پرداخت حقوق در دستگاههای خارج از دولت هم اجرا میشود یا خیر؟
تعدادی از دستگاهها مقررات خاص خود را دارند، اما وقتی تقاضایی برای افزایش حقوق به شورای حقوق و دستمزد ارائه میدهند، در شورا وضعیت آنان بررسی میشود. تصمیم ما در این موارد مبتنی بر تبصره 3 ماده 29 برنامه ششم توسعه است که مضمون آن به این صورت است «دولت مکلف است نظام پرداخت کارکنان در دستگاههای مختلف را به گونهای ساماندهی کند که دریافتی کارکنان در مشاغل مشابه و شرایط مشابه، بیش از 20 درصد تفاوت نداشته باشد.» یعنی یک کارشناس در یک دستگاه که مقررات خاص دارد با کارشناس در دستگاه دیگری که از مقررات عمومی تبعیت میکند، حداکثر میتواند 20 درصد تفاوت دریافتی و حقوق داشته باشد و بیشتر از آن اعمال نمیشود.
پس چرا مثلاً کارکنان وزارت آموزش و پرورش میگویند وضع کارکنان وزارت نیرو یا نفت بهتر از ما است چون این وزارتخانهها درآمد دارند؟
ما در نظام اداری کشور مجموعه شرکتهای دولتی را هم داریم. از 2 میلیون و 220 هزار کارمند دولت، نزدیک به 500 هزار نفر آنان در شرکتهای دولتی کار میکنند و یک میلیون و 700 هزار نفر در دستگاههای حاکمیتی. کارکنان شرکتهای دولتی جزو همان کسانی هستند که 20 درصد تفاوت را شامل میشوند و مقررات شرکتهای دولتی از گذشته دور، یعنی از سال 54 متفاوت بوده است. اما امروز مکلف هستیم اگر هم تفاوتها زیاد است، آن را کاهش دهیم.
بحثی در شبکههای اجتماعی مطرح شد مبنی بر اینکه از 12 هزار میلیارد تومانی که قرار شد در دوره کرونا به نظام بهداشت و درمان ما پرداخت شود، سهم کارانه و بخشی که به پرستاران میرسد، بسیار کمتر از سهمی است که به پزشکان تعلق میگیرد. هرچند پزشکان هم در این مدت زحمات زیادی کشیده و شهدایی دادهاند، اما در زمینه پرداختها، آیا آن را متوازن میدانید؟
این مسأله به نظام پرداخت برنمیگردد. افزایش 50 درصدی مورد اشاره، در همان زمان که برای کارکنان دولت اعمال شد، برای کارکنان وزارت بهداشت و درمان، اعم از کادر درمانی و بهداشتی هم اعمال شد. دریافتی آنان حتی کمی بیشتر از متوسطهایی قرار دارد که اشاره کردم. اما کارکنان وزارت بهداشت و درمان، متناسب با کارشان دریافتی غیرمستمری دارند که به آن کارانه میگویند که برای پرداخت آن نیز از گذشته مقررات خاصی وجود داشته است. بنابراین، آنچه شما اشاره کردید، مسألهای است که درون وزارت بهداشت و درمان تصمیمگیری میشود و به نظام پرداخت عمومی دولت ارتباطی ندارد. البته همکاران ما در کادر درمان دو تقاضا دارند؛ نخست این است که تعدیلی در این پرداختها ایجاد شود که خود وزارت بهداشت باید رأساً در این باره بررسیهای لازم را انجام دهد. اما از پرداخت نشدن برخی از پرداختهای قانونی هم گله دارند، مثلاً اینکه اضافه کار آنان پرداخت نشده است. این امر یک بحث بودجهای است. اکنون در برخی از دستگاههای اجرایی نیز شاید کارکنان اضافه کار خود را دریافت نکرده باشند که همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه قول دادهاند مسأله را پیگیری و کمک کنند. البته اشاره کنم که در وزارت بهداشت، برخی از این پرداختها از طریق درآمدهای بیمارستانی انجام میشود. متأسفانه به خاطر کرونا و کاهش مراجعات درمانی دیگر، درآمدهای مراکز درمانی کم شده است و از سوی دیگر هزینههای کرونا بالا است و درعین حال، بیماران کرونایی هم رایگان پذیرش میشوند. این دو عامل باعث شده دانشگاههای علوم پزشکی از نظر منابعی که سال گذشته در اختیار داشتند و از این محل پرداختها را انجام میدادند، با مشکل مواجه شوند. آقای دکتر نوبخت اعلام کردهاند سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد تا زمانی که درآمدهای دانشگاههای به نقطه مطلوب برسد، دولت منابعی را تأمین کند تا بعداً با درآمدهای حاصله از سوی دانشگاهها علوم پزشکی جبران شود. این بحث بودجهای است و امیدواریم حل شود و همکاران ما که زحمت بسیاری هم میکشند، مزد زحمات خود را دریافت کنند.
در سالجاری استخدام پرستاران به چه صورت خواهد بود؟
ما در سال گذشته مجوز استخدام 10 هزار نیرو را برای وزارت بهداشت و درمان صادر کردیم که تعداد قابل توجهی از آن برای شغل پرستاری اختصاص یافت. امسال هم 10 هزار نیروی جدید بهصورت پیمانی استخدام خواهند شد که توزیع آن در مشاغل پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی و دیگر تخصصها برعهده وزارت بهداشت و درمان است. در کنار این، یک استخدام قرارداد کارمعین هم هست که تعداد آن نیز 2 هزار و 280 نفر را شامل میشود که مجموع اینها، یعنی استخدام 12 هزار و 280 نیروی جدید در سالجاری. خوشبختانه با پیشنهاد ما و وزارت بهداشت و درمان، ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب کرد عزیزانی که در مقابله مستقیم با کرونا کار میکنند، اعم از نیروهای شرکتی یا قرارداد کار معین، اولویت در استخدامها داشته باشند. در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، این اولویت را قائل شدیم که این بخش از کارکنان و افرادی که طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان را میگذرانند بتوانند برای هر یک ماه خدمت در مقابله با بیماری کرونا از
2 درصد امتیاز بیشتر در آزمونهای استخدامی پیمانی و قرارداد کار معین
برخوردار شوند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کرونا زیر ذرهبین محققان ایرانی
-
بازگشایی مدارس به جز مناطق قرمز حضوری است
-
تعطیلی پروتکلها ؛ لزوم ورود جدی نهادهای قانونی
-
جمشید انصاری: تولید قانون را کند و نظارت و اجرا را بیشتر کنیم
اخبارایران آنلاین